Vanliga frågor och svar om fastighetsnära insamling.
Här samlar vi vanliga frågor och svar om fastighetsnära insamling. Hittar du inte svar på din fråga kan du maila fni@borasem.se.
Vad ligger bakom denna förändring?
Regeringen har beslutat om nya regler som ska göra det enklare för hushåll att sortera förpackningsavfall. De vanligast förekommande förpackningsslagen (papper, plast, metall och glas) ska alltid samlas in fastighetsnära. Förändringen innebär att kommunerna tar över ansvaret för insamlingen och att insamlingskärl ska finnas nära hemmet senast vid 2026 års slut.
Hur ser tidplanen ut och när blir insamlingen obligatorisk?
Alla hushåll och flerfamiljshus behöver senast under 2026 inrätta fastighetsnära insamling för att uppfylla kravet som träder i kraft den 1 Januari 2027. Planering tillsammans med fastighetsägare och förvaltare har påbörjats och kommer att pågå och under 2026 blir fokus på utkörning av kärl och drift.
Vilken förändring har skett med det kommunala ansvaret?
Förpackningsinsamlingen för hushåll ingår i det kommunala ansvaret sedan 1 januari 2024 vilket innebär att Borås Energi och Miljö är den enda aktör som får hämta detta i Borås stad.
Vilka förpackningar måste samlas i/vid ett flerbostadshus 2027?
Pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar, ofärgade och färgade glasförpackningar.
Matavfall och restavfall är krav sedan tidigare. Vi erbjuder även möjligheten att sortera farligt avfall exempelvis batterier och lyskällor och tidningar fastighetsnära.
Är det obligatorisk att betala för tjänsten fastighetsnära insamling?
Det finns ett kostnadsfritt alternativ om man klarar sig på hämtning av papper och plast varannan vecka samt månadshämtning på metall och glas och förutsatt att kärlen är placerade inom 0-5m från där vi närmast kan parkera tömningsfordonet.
För alternativa intervaller samt dragsträcka (sträcka mellan kärl och hämtningsställe) utgår avgift enligt återvinningstaxan.
Förpackningsinsamlingen ska alltid vara billigare än motsvarande för restavfall vilket gör att ju bättre man sorterar desto mer pengar kan man spara.
Vilka alternativ finns det att välja på?
Det vanligaste är avfallskärl i storlekarna 190L och 370L. För pappersförpackningar och wellpapp finns även 660L kärl. Vi erbjuder även tömning av krantömmande behållare ovan jord eller nedgrävda, vilket fastighetsägaren står för inköp och installation utav.
Kan vi hänvisa boende till återvinningsstationer istället?
Nej, återvinningsstationerna får inte räknas som fastighetsnära insamling, så senast den 1 Januari 2027 skall fastigheten ha tillgång till egen sortering.
Hur många avfallskärl och hur stort avfallsutrymme behöver vi?
Våra rekommendationer baserar sig på branschorganisationen Avfall Sveriges schabloner som då säger att 1 kvm per lägenhet är ett bra riktmärke om man vill ha de 5 förpackningsfraktionerna och matavfall samt restavfall på samma ställe och till det kostnadsfria intervallet där dragsträckan inte går över 5 m.
Hur många kärl behöver vi utifrån antal hushåll, kärl och intervaller?
Ja, vi har ett beräkningsverktyg som vi använder . Hör av er till oss så hjälper vi er att räkna på olika lösningar utifrån kärl och intervall.
Hur skall vi tänka när vi planerar vårt utrymme för avfallskärlen? Går det att beräkna och planera återvinningsutrymmet?
Kontakta oss genom att fylla i formuläret här på hemsidan eller maila till FNI@borasem.se så kan vi tillsammans beräkan och planera en lösning för er fastighet.
Jag har dragavstånd på min befintliga kärl, kan jag ha det på förpackningar också?
Ja, upp till 50 meter mellan där vi kan parkera tömningsfordonet och snittet av där avfallskärlen står innefattar dragsträcka som fastighetsägaren betalar för.
Vi har ingen plats, vad gör vi?
Det finns flertalet alternativ så som tätare hämtningar, ev dela kärl med grannfastigheter, nyttja andra ytor än där man har sina nuvarande kärl osv. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Vi ska bygga ett nytt avfallsutrymme/miljöhus och vill redan nu säkerställa att vi klarar kraven 2027. Vad behöver vi tänka på?
Storleken är självklart viktig men även placeringen för att få till en så bra sortering som möjligt där det är enkelt för dom boende att göra rätt samt att vi kan tömma kärlen på ett smidigt sätt. Vi rekommenderar att höra av sig till oss gärna så tidigt som möjligt i processen och framför allt innan man söker bygglov.
Kan vi få ersättning för ny- och ombyggnation av avfallsutrymmen?
Nej, det är fastighetsägarens ansvar att upprätta ett utrymme/en plats för avfallshanteringen. Bra att komma ihåg kan vara att vi inte kräver några inhängnader, miljöhus eller liknande för att tömma kärlen.
Vad innebär fastighetsnära insamling för mig som fastighetsägare?
Då fastighetsägaren har ansvar för att inrätta en plats/utrymme där avfallskärlen/hanteringen kan ske så ställer naturligtvis dom nya reglerna krav även på er. Fastighetsägarna har även ansvaret för att informera de boende samt att se till att de sorterar enligt våra föreskrifter. Vi har informationsmaterial för att underlätta detta arbete.
Hur mycket ska jag klippa ner buskar och träd kring vägen för att sopbilen ska köra in på min väg och tömma mina kärl vid fastigheten?
Bredden på vägen ska vara minst 3,5m och den fria höjden bör vara minst 4,5m. Det behöver även var goda vändmöjligheter för fordonet.
Vad gäller för verksamheter?
Verksamheter innefattas inte av kraven, däremot finns möjligheten för samlokaliserade verksamheter att ansluta sig till systemet. Samlokaliserad är om verksamheten delar avfallsutrymme och avfallskärl med hushåll.
Vi äger inte marken där kärlen står idag, hur gör vi nu?
Arrendera om möjligt mer mark eller flytta kärlen till mark som ni äger.
Kan kärlen står utomhus utan tak?
Ja, det går bra det enda kravet är att kärlen skall stå på en plan hårdgjord yta och med handtaget utåt.
Vad händer om det är felsorterat i kärlet?
Är det felsorterat i kärlet lämnar vi kärlet utan att tömma det. Då ansvarar fastighetsägaren för att sortera om och antingen vänta till nästa tömning eller ringa oss för att beställa en ny tömning till en extra kostnad.
För att undvika felsortering finns det informationsmaterial att tillgå på 33 olika språk på websidan sopor.nu och det finns även möjlighet att ladda ner dekaler för att trycka och sätta upp för att göra det tydligt för de boende för att sortera rätt.