Prissättning inför 2026. En lite stabilare omvärld – dämpade kostnader.

De senaste två åren har vi varit tvungna att höja priserna på våra tjänster mer än normalt på grund av olika omvärldsfaktorer. Exempelvis har biobränslepriserna nästintill fördubblats under de senaste åren vilket har påverkat fjärrvärmens prissättning och många kostnadsslag i samhället har ökat markant på grund av hög inflation. Nu ser vi att inflationen sjunker och att kostnadsläget har stabiliserats, om än på relativt höga nivåer. Borås Energi och Miljö har även målmedvetet arbetat för att effektivisera verksamheten och sänka kostnaderna i bolaget. Därför kan vi nu hålla nere prisjusteringen jämfört med de två senaste åren, samt till och med sänka återvinningstaxan.

Återvinningstaxan - kommunalt avfall.

Återvinningstaxan kommer att sänkas med i genomsnitt 1 procent inför 2026. Återvinningstaxan består av flera taxor för olika återvinningstjänster under det kommunala ansvaret, så på grund av justeringar som görs pga miljöstyrning och för att främja arbetsmiljön varierar ändringarna mellan olika specifika taxor.

Verksamheten för kommunalt avfall finansieras via återvinningstaxan och ska över tid gå plus minus noll resultatmässigt. Det tidigare underskottet inom området är nu upphämtat och ekonomin är i balans. Genomförda effektiviseringar i bolaget och ersättningen från producenterna för förpackningsinsamlingen är exempel på faktorer som bidrar positivt ekonomiskt och gör att vi nu kan sänka återvinningstaxan inför 2026.

För ett hushåll med standardabonnemang blir kostnaden oförändrad under 2026.

Vatten- och avloppstaxan.

Vatten- och avloppstaxan kommer att höjas med 6,5 procent inför 2026.

En grundläggande princip i VA-ekonomin är självkostnadsprincipen. VA-verksamheten ska över tid gå på ett nollresultat. Över tid har i praxis definierats som 3 år. Det innebär att går VA-verksamheten med över/underskott ett år har man tre år på sig att korrigera det med höjda/sänkta taxor. Taxeökning på 6,5 procent innebär att VA-verksamheten kommer att ha balanserat tidigare års underskott under 2026.

VA-verksamheten har fortsatt löpande behov av renovering av ledningsnätet och processanläggningarna. Bolaget kommer också att börja fondera medel inför investeringen i ett nytt framtida Vattenverk.

Höjningen med 6,5 procent motsvarar för en normalvilla i Borås (förbrukning 106 m3/år) en ökning av kostnaden med ca 72 kr/mån.

Fjärrvärmepriset.

Vi har arbetat intensivt med vår bränslemix till fjärrvärme- och elproduktionen och har lyckats stabilisera bränslekostnaderna för våra biobränslen. Vi har också varit framgångsrika med etableringen på de så kallade frekvensmarknadstjänsterna. Genom att använda våra produktionsanläggningar för att balansera elnätet har vi fått in nya intäkter som hjälper till att hålla nere fjärrvärmepriset för våra kunder.

Som vi tidigare har meddelat kommer det genomsnittliga priset för fjärrvärme att höjas med 2,5 procent inför 2026. Utfallet av prisförändringen kan bli olika för olika kunder beroende på individuella förbrukningsmönster, flödesuttag och avtalsform.

För en villakund (villapaket 4) med en energianvändning på 22 000 kWh/år innebär prisjusteringen en ökad kostnad på ca 33 kr/mån (inkl. moms). För en kund motsvarande ”Nils Holgersson-fastigheten”, med en energianvändning på 193 000 kWh/år, innebär prisjusteringen en ökad kostnad på ca 340 kr/mån (exkl. moms).

Bolagets bedömning i nuläget är att priset behöver justeras i intervallet 1-5 % inför 2027 och 2028.

För dig som vill göra ett aktivt miljöval kan vi erbjuda Bra Miljöval fjärrvärme.

Fjärrvärmelagen och Prisdialogen.

För att ytterligare stärka förtroendet för fjärrvärmen och skapa större öppenhet, kring till exempel priser, finns en särskild fjärrvärmelag. Detaljer kring fjärrvärmelagen går att läsa på Energimarknadsinspektionens hemsida www.ei.se.

Vi har under året tillsammans med många av våra största kunder diskuterat prisfrågan i enlighet med Prisdialogen (www.prisdialogen.se). Målsättningen är att fjärrvärmens prissättning ska vara långsiktig, stabil och förutsägbar och syftet med Prisdialogen är att kunden ska få en större insyn och påverkan när det gäller frågor om fjärrvärme.

Frågor?

Kontakta gärna vårt Kundcenter på telefon 020-97 13 00 eller besök vår hemsida borasem.se för mer information om våra priser och erbjudanden.

Förslaget till ovanstående prisjusteringar har tillstyrkts av Borås Energi och Miljös styrelse. Återvinnings- och vatten- och avloppstaxan ska enligt bolagets ägardirektiv antas av Kommunfullmäktige i Borås.