Nytt debiteringssystem - bättre för dig och för miljön

I samband med faktureringen som görs i början av december kommer din faktura se annorlunda ut och det beror på att vi har bytt faktureringssystem. Nedan listar vi de stora förändringarna för dig som kund och vilka fördelar det innebär.

Byte av enhet från MWh till kWh

Vi kommer framöver att debitera er i kWh istället för MWh som vi tidigare gjort. Vi gör detta för att det är en mer naturlig enhet och enklare för dig att jämföra mot annan energi. 1 MWh är lika med 1 000 kWh. Enheten för energipris blir även den i kWh det vill säga om det tidigare stått 411,12 kr/MWh så kommer det framöver stå 0,411 kr/kWh.

Siffror inklusive moms

För privatkunder kommer vi framöver att redovisa alla siffror inklusive moms istället för exklusive, tidigare har bara totalbeloppet varit inklusive moms. Det innebär att istället för 0,411 så kommer det att stå 0,513 på fakturan. Det innebär dock inte att du betalar mer än tidigare. För företagskunder kommer priserna fortfarande redovisas exklusive moms.

Samfakturering

Vi kommer framöver att samfakturera fjärrvärmen tillsammans med vatten och renhållning. Det innebär att du kommer få allt på samma faktura och därmed sparar vi lite på miljön. I de fall som det inte är samma kund på VA/renhållning och fjärrvärme så kommer ni fortsatt att få två separata fakturor, vill ni ändra detta så är det bara att kontakta oss. Hjälp gärna miljön lite extra genom att välja e-faktura.

Byte av bankgiro

Vi har idag två olika bankgironummer, ett för vatten och renhållning (5452-7288) samt ett för fjärrvärme (156-1240). Vi kommer framöver att stänga ner bankgironumret som tidigare avsett fjärrvärme och numret som framöver ska användas för inbetalning är 5452-7288.

Har du e-faktura och/eller autogiro på fjärrvärme, vatten och renhållning kommer du fortsatt att få detta betalsätt. Har du inte det för vatten och renhållning så kommer du framöver även få fjärrvärme i pappersform.

Frågor och svar:

Jag har kvartalsfaktura på Vatten och Avlopp, får jag det även på fjärrvärme?
Nej, du kommer att få månadsfaktura med samtliga tjänster.
Om du haft kvartalsfaktura på VA så har du redan fått en faktura som sträcker sig fram till årsskiftet. Detta innebär att du kommer få en faktura för fjärrvärme för november och en för december – precis som vanligt. Efter det kommer du få en samlingsfaktura med start januari 2018 som innehåller Vatten och Avlopp, Avfallshantering och Fjärrvärme och den kommer månadsvis.

Varför fick jag min faktura för november senare än vanligt?
Det beror på att det tar tid att föra samman våra debiteringssystem, när det är klart under v 49 -50 gör vi novembers faktura så fort det är klart. I fortsättningen kommer vi att fakturera så tidigt som möjligt efter månadsskiftet, först måste vi få in mätarställningar från Vattenmätare och Fjärrvärmemätare.

Vad har hänt med statistiken på min faktura?
På den första fakturan som vi skickar ut har tyvärr statistiken (tre års förbrukning i tabellform) inte kommit med. Anledningen är en del tekniska problem återstår att lösa vid vårt tryckeri för att det ska fungera. Statistiken kommer med på nästa faktura och i fortsättningen. Du ser på fakturan hur stor din förbrukning varit i november.

Vad har hänt med temperatur informationen på min faktura?
Av utrymmesskäl har vi varit tvungna att utelämna den informationen. Du hittar istället informationen på vår hemsida, där vi utökar informationen med historiska data.

Kontakta oss på Kundcenter

020-97 13 00

Mån–tors: 07:30–16:00 | Fre: 07:30-15:00 (lunchstängt 12:00-13:00)

Felanmälan för fjärrvärme, fjärrkyla, biogas, vatten och avlopp kan göras på telefon dygnet runt.